7 Wonders bordspel recensie (2023)

7 Wonders bordspel recensie (2023)

Beschavingsspellen zijn altijd populair geweest, maar zijn vaak lang en complex en daarom moeilijk toegankelijk. 7 Wonders claimt bekendheid als een op kaarten gebaseerd beschavingsspel dat je in minder dan een uur kunt leren en spelen. De aantrekkingskracht van het concept is zo groot dat het sinds de lancering in 2010 is overladen met een eindeloze reeks prijzen en zo agressief is verkocht dat het uitgebreid is herdrukt en verkocht. Een groot aantal uitbreidingen Dat maakte het tot op de dag van vandaag relevant en populair. Het is hard op weg om een ​​klassiek bordspel te worden.

Wat zit er in de doos

Zoals veel high-concept kaartspellen, wordt 7 Wonders geleverd in een grote, grotendeels lege doos. De bovenste inhoudslaag bestaat uit twee uitstansborden, een grammaticaboek en een stapel referentievellen. Daaronder bevindt zich een opberglade met spelersborden, elk bedrukt met een ander wereldwonder, een blok met scorebladen en enkele kaartspellen.

Het grootste deel van de ruimte op het bord en de kaarten is gewijd aan illustraties, een heerlijke mix van realisme met een beetje artistieke vrijheid.

Bekijk onze keuzes voor De beste strategische bordspellen.

7 wonderen

Als u zich afvraagt ​​waarom een ​​uitgever zo relatief weinig inhoud in zo’n grote doos stopt, is het antwoord marketing. Het hebben van een grote doos aan de voorkant zorgt ervoor dat je spel opvalt op de plank, waardoor het kan concurreren met bordspellen van volledige grootte. En in termen van ontwerp en speltesten kosten kaartspellen net zoveel tijd en moeite als bordspellen van vergelijkbare complexiteit, dus er is een argument dat op gelijke voorwaarden moet worden aangevoerd.

De regels en hoe te spelen

7Wonders werd niet alleen populair omdat het beschavingsspellen samenvatte in een kleine ruimte: bij de release was het ook erg fris als een van de eerste spellen waarin het maken van kaarten de kern van de actie werd. Er zijn drie leeftijden voor elk spel en aan het begin van elk tijdperk krijgen spelers een handvol kaarten. Ze kiezen er een om toe te voegen aan hun beschaving en geven de rest door aan een buurman, terwijl ze kaarten ontvangen van hun andere buurman. Ze kiezen dan een kaart uit die selectie, geven deze door en zo verder tot er nog maar één kaart over is.

De beschikbare kaarten variëren per leeftijd, maar ze vertegenwoordigen allemaal de attributen van een groeiende beschaving. First Age-kaarten bieden zaken als grondstoffen en gefabriceerde goederen, samen met elementaire militaire en recreatieve gebouwen, waarmee u overwinningspunten kunt verdienen. Op tweejarige leeftijd vereisen de meeste kaarten dat je beschaving wat grondstoffen of goederen beschikbaar heeft. 7 Wonders of No Tracking Production: Als je al een kaart hebt die iets produceert, zou deze beschikbaar moeten zijn om te helpen bij het betalen voor andere kaarten. Sommige structuren kunnen ook gratis worden gebouwd als u een in-chain infrastructuur heeft.

Wat als je de grondstoffen voor de kaart niet hebt? Welnu, als je buren ze produceren, kun je ze munten geven om ze in feite te “lenen”. Munten krijgen is gewoon een kwestie van een kaart afleggen tijdens je beurt in plaats van deze toe te voegen aan je beschaving. Dit is een van de twee kleine manieren waarop je kunt communiceren met andere 7 Wonders-spelers, maar het kan verrassend effectief zijn. Het doet pijn om je geld af te staan ​​aan een concurrent die goed werk levert en in zeldzame maar sinistere gevallen kun je je buurman een broodnodige hulpbron ontnemen door ervoor te kiezen het nooit aan je bord toe te voegen.

De andere interactie, veel eenvoudiger, is via het leger. Aan het einde van elk tijdperk vergelijk je het aantal Martial Tokens op de kaarten van jouw beschaving met dat van elke buur. Voor iedereen die meer heeft dan jij, verlies je een overwinningspunt. Voor elke plaats die je wint, verdien je punten, afhankelijk van de leeftijd, en je krijgt meer naarmate het spel vordert. Dit is enigszins tandeloos in termen van interactiviteit, maar het kan zeker zijn tol eisen van games, vooral de grote drie levenslange beloningen.

Naast kaarten begint elke beschaving met een wonder. In plaats van kaarten te spelen of ze weg te gooien voor munten, is het derde en laatste gebruik om ze te gebruiken om een ​​fase van je wonderen te bouwen die, net als speelkaarten, middelen kost en bonussen biedt. Wonderen hebben echter vaak veel hogere vereisten en meer impactvolle effecten dan kaarten. De meeste geven je overwinningspunten of extra grondstoffen, maar sommige hebben complexere effecten, zoals het bouwen van kaarten van de aflegstapel. De tweede versie heeft beter uitgebalanceerde wonderen dan het origineel, maar het is nog steeds niet perfect.

READ  Pritchard is een professional, baan toont zijn potentieel in de eerste wedstrijd van de zomercompetitie

Het juiste moment kiezen om een ​​kaart aan uw kalf te wijden, is niet eenvoudig: u moet afwegen of u de kaart liever speelt, of u het zich kunt veroorloven en wat de mogelijke gevolgen van toekomstige keuzes zijn. En dat is eigenlijk dezelfde reeks strategieën die je zult bedenken voor elke kaart die je speelt, heerlijk gevarieerd met de shuffle van elk spel. Het is geweldig en vreemd genoeg bevredigend, vooral de verwachting om te wachten om te zien wat er weer zou kunnen komen, of om in toekomstige levens in je schoot te vallen. Maar ze zijn niet bijzonder veeleisend en deze dualiteit is de sleutel tot het succes van 7Wonders.

Wonderen hebben echter vaak veel hogere vereisten en meer impactvolle effecten dan kaarten.

Het is ook niet bijzonder betrouwbaar of objectief. Veel is te danken aan geluk bij de trekking of geluk aan wat andere mensen ervoor kiezen om je terug te geven, en het heeft geen zin dat je stap voor stap iets samenhangends opbouwt. Je kunt het spel met maximaal zeven spelers spelen en het duurt nauwelijks langer omdat het maken van kaarten synchroon loopt. Maar het werkt beter met een kleiner aantal spelers, omdat anders elk gevoel van voorspelbaarheid van wat er weer zou kunnen gebeuren verloren gaat in scrum. Met zoveel gebouwen toegevoegd, onderzocht en gerangschikt, is het ook minder toegankelijk dan het lijkt op de basisregels.

Uitbreidingen

Vanwege volgorderegels waarmee je bepaalde kaarten gratis kunt krijgen, knoeien 7 Wonders-uitbreidingen niet met veel in het kaartspel. In plaats daarvan voegt elk meer wonderen toe, samen met een nieuw bord of nieuw mechanisme dat het spel uitbreidt. Hoewel deze aanpak interesse en diepte toevoegt aan het kernspel, vermindert het ook de toegankelijkheid die een belangrijk deel van zijn charme is. Ze hebben dus nogal een verworven smaak en zijn over het algemeen het best gereserveerd voor doorgewinterde fans.

Armadas is misschien wel de beste van allemaal, maar ook de meest betrokken. Hiermee kunnen spelers schepen bouwen die ze kunnen gebruiken om zich te verplaatsen en te verkennen op een apart bord in de hoop aanvullende bronnen te vinden. Het voegt ook een tweede type militair conflict toe waarbij spelers hun zeemacht en sterkte vergelijken met de normale militaire kracht uit het basisspel.

READ  De aanval van Dodgers worstelt met Mariners terwijl de winning streak van zeven wedstrijden snapt

Commandanten en steden zijn de twee meest verwachte uitbreidingen van een game in Civilization-stijl. De eerste biedt een korte schets van leiderkaarten voor elke leeftijdsversie, die je meer strategische opties voor de lange termijn kan geven om mee te werken, voornamelijk in een tactisch spel. De laatste voegt nieuwe kaarten toe aan de hoofdtrekking die leuke effecten hebben, zoals het een leven lang vermijden van een krijgsrace of zelfs een buurman munten laten verliezen. Beide verhogen echter ook de hoeveelheid entropie in het spel door meer kaarten toe te voegen aan het crafting-mechanisme dat al dan niet een optie voor je is, alleen wanneer je het nodig hebt.

Edifice factureert zichzelf als een nieuwe uitbreiding voor de tweede editie, maar dat is niet helemaal waar: het is meer een destillatie van de beste delen van de Babel-uitbreiding van de vorige editie. Samen met twee nieuwe Wonders geeft het elk Tijdperk een “Project”, een soort ijdelheidsproject waar alle spelers aan kunnen bijdragen. Je kunt dit alleen doen als je een geweldig podium hebt gebouwd en je ook over de benodigde middelen beschikt die het project nodig heeft, evenals de middelen die nodig zijn voor je wonderland. Dit levert je een pion op van het project en er zijn altijd minder pionnen van de spelers.

Als alle pionnen zijn gepakt, is het project voltooid en ontvangt iedereen die heeft bijgedragen de gedrukte beloning. Zo niet, dan krijgt iedereen die niet bijdraagt ​​een overwinningspuntstraf. Van alle uitbreidingen zijn het de Edificies die het gevoel van het spel het meest veranderen, waardoor het een tastbaarder gevoel van interactiviteit krijgt. Er is een duidelijke race, met een bijbehorend gevoel van urgentie, binnen elk tijdperk en het draagt ​​ook bij aan de tactische timing van je beslissingen. Het doet dit zonder overdreven of willekeurige aanvullende regels. Het is dus een geweldige toevoeging aan de line-up, maar het kan erg transformerend zijn voor nieuwe spelers.

Waar te kopen